Podpisz petycję i pomóż milionom zwierząt

Chore, ranne, z deformacjami ciała, niezdolne do poruszania się. Bite przez pracowników fermy, umierające w męczarniach, martwe.

To nie są opisy scen z horroru. To makabryczne odkrycia związane z nagraniami z tajnych śledztw przeprowadzonych na terenie niemieckich, hiszpańskich, włoskich oraz austriackich ferm dostawców kurczaków Lidla. Mając w pamięci hasło reklamowe tej sieci: „Lidl jest tani”, warto pamiętać, że za niską ceną może stać także przerażająco niski dobrostan zwierząt.

Jako jeden z najszybciej rozwijających się sieci supermarketów, Lidl ma możliwość zakończenia cierpienia milionów kurcząt w swoich łańcuchach dostaw. Przystępując do Europejskiej inicjatywy dla kurczaków (European Chicken Commitment, ECC) Lidl mógłby wyeliminować rażące zaniedbania oraz najokrutniejsze praktyki stosowane wobec kurcząt hodowanych na mięso u swoich dostawców.

Wiele największych sieci handlowych w Europie, w tym Lidl we Francji, zobowiązało się już do zapewnienia lepszego życia kurczakom. Domagaj, aby Lidl zrobił to samo we wszystkich swoich sklepach na terenie Europy i podpisz naszą petycję.

Treść petycji

Do prezesa zarządu Lidl Polska, Włodzimierza Wlaźlaka,

Jestem zszokowany tym, co po raz kolejny zobaczyłem w materiałach filmowych z ferm dostawców Lidla. Nagrania pokazują ogromne cierpienie kurczaków!

Wideo z tajnych śledztw pokazuje kurczaki w łańcuchu dostaw sieci Lidl cierpiące z powodu słabego stanu zdrowia nóg, deformacji ciała, bolesnych chorób skóry w konsekwencji często przyczyniających się do ich przedwczesnej śmierci”. Znaczna część brojlerów hodowanych w intensywnych warunkach cierpi na choroby układu krążenia i inne problemy zdrowotne. Problemy te przypisuje się przede wszystkim stosowaniu szybko rosnących ras, przepełnieniu i innym zaniedbaniom związanym z nieodpowiednim zarządzaniem tymi zwierzętami.

Oprócz wyżej wymienionych poważnych problemów zdrowotnych, kurczaki żyją w tak dużym stłoczeniu, że pod koniec ich cyklu wzrostu, każdy ptak ma przestrzeń wielkości kartki formatu A4. Kurczaki w łańcuchu dostaw Pańskiej sieci mają ograniczoną możliwość wykonywania swoich naturalnych zachowań i realizacji podstawowych potrzeb, a nawet dostęp do pożywienia i wody nie zawsze jest zapewniony. Wysokie zagęszczenie hodowli i nieodpowiednie warunki powodują złą jakość ściółki i powietrza. Stanowi to nie tylko zagrożenie dla zdrowia i dobrostanu kurcząt, ale również dla zdrowia ludzi, ponieważ te szybciej rosnące ptaki wymagają podawania im ogromnej ilości antybiotyków w porównaniu z rasami wolniej rosnącymi.

Setki firm na całym świecie, w tym Lidl we Francji, dołączyły do Europejskiej inicjatywy dla kurczaków (European Chicken Commitment) i zobowiązały się do rozwiązania poważnych problemów związanych z dobrostanem tych zwierząt. Ja, niżej podpisany, wzywamy Lidla do natychmiastowego uczynienia tego samego.

Poprzez dołączenie do tego zobowiązania, możecie Państwo dokonać ogromnej, pozytywnej zmiany w życiu milionów czujących istot i pokazać, że poważnie podchodzicie do kwestii dobrostanu zwierząt.

Z poważaniem,

(Twój podpis)

Co odkryli śledczy na fermach dostawców Lidla

Koszmarne warunki chowu

Kurczaki zmuszone są do leżenia na odchodach tysięcy ptaków; mokra ściółka powoduje odparzenia i zmiany skórne oraz wywołuje wiele innych chorób.

Zdjęcie z niemieckiej fermy drobiu dostawcy Lidla

 

Bolesne urazy i deformacje ciała

Organizm kury, nawet u ras hodowanych na mięso, nie radzi sobie fizycznie z wymuszonym nienaturalnie szybkim tempem wzrostu. Kości są bardzo podatne na złamania, pęknięcia i zwichnięcia, uniemożliwiając niektórym ptakom utrzymanie pozycji stojącej.

Zdjęcie z włoskiej fermy drobiu dostawcy Lidla

 

Brutalną przemoc wobec zwierząt

Nagrania wideo z obu ferm zarejestrowały brutalność pracowników, którzy kopią kurczaki i zabijają je, uderzając ich głowami o plastikowe wiadro.

Zdjęcie z hiszpańskiej fermy drobiu dostawcy Lidla

 

Umierające i martwe kurczaki

Istnieje wiele przyczyn przedwczesnej śmierci brojlerów związanej z nieodpowiednimi warunkami hodowli. Jednymi z najczęstszych są problemy z sercem i układem krążenia, co z kolei spowodowane jest, między innymi, nienaturalnie szybkim przyrostem masy ciała.

Zdjęcie z włoskiej fermy drobiu dostawcy Lidla

 

Dlaczego walczymy o lepsze warunki dla kurczaków brojlerów

Nagrania ze śledztw przeprowadzonych na niemieckiej fermie należącej do dostawcy Lidla, firmy Rothkötter, zarejestrowane obrazy na hiszpańskiej fermie dostawcy Sada, wideo oraz fotorelacje z ferm dostawców tej sieci we Włoszech, z prowincji Bergamo, w gminie Morengo oraz z miasta Cologno al Serio, drastyczne sceny udokumentowane na terenie fermy w Austrii, w południowo-wschodniej Styrii, oraz materiały wideo z kolejnego śledztwa w Niemczech, ujawniają warunki przyczyniające się do cierpienia tzw. kurczaków brojlerów. Są one hodowane tak, aby rosły nienaturalnie szybko, czego efektem ma być „produkowanie« jak największej ilości mięsa w jak najkrótszym czasie. Kurczaki te często nie są w stanie utrzymać się na nogach, odczuwają ból, a w najgorszych przypadkach ich organy po prostu przestają funkcjonować i kurczaki umierają. Te, które nie są w stanie chodzić, są zmuszone do leżenia we własnych odchodach.

Aby położyć kres temu okrucieństwu i znacząco poprawić dobrostan kurczaków hodowanych na mięso, organizacje prozwierzęce z Europy opracowały Europejską inicjatywę dla kurczaków (European Chicken Commitment, ECC), która wyznacza nowe minimalne standardy związane z dobrostanem tych zwierząt. Do inicjatywy dołączyło już ponad 500 firm na całym świecie, w tym Nestlé, Unilever, Ikea, Domino’s i KFC, a także wszystkie francuskie supermarkety. Dzięki wdrożeniu ECC liczba najdotkliwszych zaniedbań wobec kurczaków zmniejszyła się o dwie trzecie.

Czy zgadzasz się z nami, że dołączenie do ECC przez Lidl w Europie jest konieczne, aby ukrócić ogromne cierpienie kurczaków w łańcuchu dostaw tej sieci? Jeśli tak, koniecznie podpisz naszą petycję i daj znać Lidlowi, że nie zgadzasz się na okrucieństwo wobec zwierząt!

Polityka prywatności

Państwa dane (nazwisko, kod pocztowy i miasto, bez adresu e-mail) po podpisaniu petycji zostaną przekazane kierownictwu firmy Lidl. Przechowujemy Państwa dane tylko wtedy, kiedy wyrażają Państwo zgodę na otrzymywanie newslettera. W innym wypadku dane zostaną wykorzystane wyłącznie na potrzeby tej petycji i usunięte najpóźniej trzy miesiące po zakończeniu akcji (pełna treść polityki prywatności).

Back to top